• Fri frakt vid 299 kr
  • Leverans 1-3 dagar
  • Fri retur i butik

Köpvillkor

Senast uppdaterade 2024-10-31

Allmänna villkor

Hälsokosten Retail Sverige AB med organisationsnummer 556189-4444, nedan kallat ”Hälsokosten” eller ”vi” tillämpar såväl Konsumentköplagen som Distansavtalslagen och följer gällande lagar och regler för personuppgiftsskydd när du som konsument gör ett köp på halsokosten.se. För att genomföra en beställning måste du som konsument vara myndig, 18år, eller ha målsmans medgivande. Med konsument avses en fysisk person.
För dig som inte är konsument (till exempel företag, föreningar eller myndigheter) tillämpar vi avtalslagen och köplagen.

Beställning

Hälsokostens produkter kan beställas via halsokosten.se. Genom beställningen accepterar du dessa villkor och alla beställningar anses bindande. Har du gjort en beställning av misstag måste du därför kontakta oss omedelbart. Din beställning besvaras med en skriftlig orderbekräftelse till den e-postadress du har angivit vid beställningen.

Avtal om köp upprättas först efter att en skriftlig orderbekräftelse skickats via e-post till den e-postadress som har angivits vid beställningen.

Avtal kan endast ingås med kunder som har en leveransadress i Sverige. Hälsokosten förbehåller sig rätten att neka kund köp.

Hälsokosten hanterar inte delleveranser eller restnoteringar. Skulle en produkt inte finnas i lager eller av annan orsak inte gå att leverera förbehåller vi oss rätten att korrigera eller annullera beställningen. Hälsokosten är då varken skyldig att leverera den beställda produkten eller ett liknande alternativ. Du debiteras endast för de varor som skickats, alternativt erhåller återbetalning för de varor som inte kunde levereras.

Priser

Alla priser anges i svenska kronor (SEK) inklusive svensk moms. Hälsokosten reserverar sig för momshöjningar och andra prisförändringar som vi inte kan råda över. Avgift för frakt kan tillkomma beroende på vilket fraktalternativ som valts vid beställningen.

För att ta del av särskilda medlemspriser behöver du vara medlem i Friends of Hälsokosten och identifiera dig som medlem genom att logga in på halsokosten.se och därefter genomföra din beställning.

Eventuella rabattkoder anges i kassan innan du slutför din beställning. Det är inte möjligt att nyttja rabattkoder i efterhand eller att kombinera flera rabattkoder.

Betalning

Genom Svea erbjuder Hälsokosten fakturabetalning, delbetalning, kortbetalning och direktbetalning via bank.

När du slutför en beställning i kassan på halsokosten.se godkänner du utöver dessa köpvillkor även Sveas villkor och att Hälsokosten överlåter sin kundfordran till Svea Bank AB. Kontakta Sveas kundtjänst vid frågor om din betalning, du kan även se dina fakturor om du loggar in på Sveas hemsida.

Svea visar viss information för dig så snart du är identifierad. Vilken information du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Efter du har identifierats uppvisar Svea vilka alternativ som är tillgängliga för just dig. En kreditupplysning tas aldrig direkt i kassan utan vid behov beroende på vilket betalningsalternativ du har valt. Kreditupplysningar som tas av Svea påverkar inte din kreditvärdighet och kan inte ses av andra som begär kreditupplysning om dig, till exempel banker.

Företagsfaktura:

Kreditprövning: Vid ansökan om betalning via företagsfaktura genomförs sedvanlig kreditprövning, vilket kan innebära att en kreditupplysning inhämtas.

Betalningsvillkor: Förfallodatum och övriga villkor för företagsfaktura framgår av fakturan. Vid fakturabetalning ska betalningen ha mottagits senast 30 dagar från fakturadatum. Vid dröjsmål med betalning tillkommer en påminnelseavgift om 60 kr samt dröjsmålsränta om 2% per månad från förfallodatum till dess full betalning sker.

Överlåtelse: Samtliga företagsfakturor kommer att överlåtas till Svea Bank AB, 556158-7634 (”Svea Bank”). Alla betalningar med anledning av fakturan ska erläggas till Svea Bank.

GDPR: Vid betalning via företagsfaktura kommer fakturan att överlåtas till Svea Bank AB och vi delar då företagskundens personuppgifter med Svea Bank. Svea Bank är personuppgiftsansvarig för de fordringar som vi har överlåtit till Svea Bank. För detaljerad information om Svea Banks behandling av personuppgifter, vänligen läs vidare i Sveas dataskyddsinformation som finns tillgänglig på https://www.svea.com/dataskydd eller kontakta Svea via telefon 08 – 514 931 13 eller swp@svea.com. Dataskyddsombud nås på privacy@svea.com.

Du kan även betala med presentkort.

Frakt och leverans

I kassan väljer du fraktalternativ, fraktavgift kan tillkomma. I fall där fraktavgift tillkommer framgår det i varukorgen. 

Beställningar skickas normalt inom 1-2 arbetsdagar. Normal leveranstid är 1-2 arbetsdagar, avvikelser kan förekomma. När din beställning är packad och redo att skickas aviseras du via den angivna e-postadressen, därefter kommer den valda transportören att avisera dig via sms när ditt paket finns att hämta hos valt ombud alternativt är på väg hem till dig (vid hemleverans). Du ansvarar för att kontaktuppgifter för avisering är korrekta, samt att efterfrågade uppgifter som till exempel portkod anges vid hemleverans. 

Vid hemleverans med Airmee lämnas ditt paket utanför dörren om du inte är hemma, om det totala ordervärdet överstiger 1000 kr krävs dock identifiering med BankID vid leveranstillfället. Efter identifiering med BankID erhåller du en 4-siffrig kod som behöver uppges till chauffören, vem som helst på addressen kan ta emot paketet mot uppvisande av koden.

Kontakta i första hand transportören om du har frågor om din leverans. Kontakta vår kundtjänst om du mot förmodan inte erhållit din beställning efter 5 dagar från det att du erhållit en leveransavisering. Du som kund har alltid rätt att häva ditt köp vid omfattande leveransförsening, kontakta i så fall vår kundtjänst på kundtjanst@halsokosten.se

Det kan uppstå situationer som gör det omöjligt för oss att fullfölja en beställning, exempelvis om våra leverantörer inte kan fullfölja sina åtaganden gentemot oss. Hälsokosten förbehåller sig rätten att friskriva sig från ersättning till kund vid sådana situationer eller vid leveransförsening.

Retur, ångerrätt och öppet köp

Hälsokosten tillämpar Distansavtalslagen. Det innebär att du som kund har rätt till 14 dagars ångerrätt och kan returnera produkter utan speciell anledning. Ångerfristen börjar löpa den dag då du som kund får produkten i din besittning.

För att du ska kunna nyttja ångerrätten ska produkten returneras i oförändrat skick, i obrutet originalemballage tillsammans med eventuella bruksanvisningar. Hälsokosten förbehåller sig rätten att debitera kund om något skulle saknas, exempelvis bruksanvisning. Om du väljer att returnera är du ansvarig för produkten tills det att den når Hälsokosten, säkerställ därför att produkten inte kommer till skada under transporten.

Kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@halsokosten.se för att få returen godkänd samt returfraktsedel. Returkostnaden är 100 kr, detta betalas av kunden. Retur som skickas mot postförskott löses ej ut. En produkt som är beställd online kan returneras kostnadsfritt i våra fysiska butiker vid uppvisande av följesedel/kvitto.
Så snart vi har återfått varan återbetalas dina pengar via Svea, handläggningstid kan förekomma.

Av hygienskäl omfattas inte hygien- och skönhetsprodukter som saknar plombering av ångerrätten. Detta gäller även underkläder, strumpor, vetekuddar, spikkuddar, spikmattor, sovkuddar, tyngdtäcken, lakan, sittkuddar, massage- och träningsredskap samt olika typer av inhalatorer.

Läkemedel och produkter som klassas som livsmedel omfattas inte av ångerrätten.

Om du returnerar produkter som ingår i till exempel kampanjerbjudanden som ”köp 2, betala för 1” eller där du fått en produkt ”på köpet” ska du returnera samtliga produkter i erbjudandet. Vid stafflingserbjudanden upphör erbjudandet att gälla om du returnerar en del av erbjudandet och du betalar då fullt pris.

Reklamation

Hälsokosten tillämpar Konsumentköplagen vid reklamationer av felaktiga eller trasiga produkter. Därmed åtar vi oss att i första hand avhjälpa felet, i andra hand att omleverera produkten utan extra kostnad och i sista hand göra ett återköp. Endast ursprungliga fel omfattas av reklamationsrätten, fel orsakade av normalt slitage omfattas därmed inte av reklamationsrätten. En reklamation ska göras inom skälig tid efter att felet upptäcks, dock senast inom 3 år. Kontakta vår kundtjänst på kundtjanst@halsokosten.se för vidare instruktioner om du önskar reklamera en produkt.

Tänk på att inte lösa ut paket med synliga fel som kan ha påverkat skicket på produkten du har beställt. Gör i så fall en reklamation till transportören direkt på utlämningsstället och be dem skicka tillbaka paketet till Hälsokosten och skriva anledningen till returen på paketet. Maila sedan till kundtjanst@halsokosten.se för att informera om reklamationen.

En produkt som är beställd online kan reklameras i våra fysiska butiker vid uppvisande av följesedel/kvitto. Så snart vi har återfått varan återbetalas dina pengar via Svea, handläggningstid kan förekomma.

Outhämtade paket

Paket som inte har hämtats ut, eller kan levereras hem, återsänds till Hälsokosten och om detta sker debiteras du en avgift på 150 kronor för att täcka Hälsokostens kostnader för returfrakt, hantering och administration. Observera att outhämtade paket inte omfattas av ångerrätten, önskar du ångra ett köp behöver du hämta ut paketet för att sedan returnera produkten på egen bekostnad. Om du gör en beställning och inte får avisering på ditt paket inom en vecka rekommenderar vi att du tar kontakt med oss. Då kan vi hjälpa dig lokalisera paketet innan det hinner gå i retur.

Personuppgifter

Hälsokosten ansvarar för att de personuppgifter som lämnas i samband med köp hanteras i enlighet med gällande tillämplig lagstiftning. Genom godkännande av Hälsokostens köpvillkor samtycker du till att dina uppgifter sparas för att kunna behandla din order och genomföra köpet, underlätta vid kommande köp, möjliggöra uppdatering av din orderstatus samt för utskick av erbjudanden från Hälsokosten, eller Hälsokostens samarbetspartners, genom sms, e-post eller annan direktreklam. Som kund kan du ta del av de sparade uppgifterna, ändra dem eller be om radering. Du kan också när som helst ta tillbaka ditt samtycke till att få erbjudanden.

Reservation

Hälsokosten reserverar sig för eventuella felaktigheter i pris, produktinformation och bilder på halsokosten.se. Vi förbehåller oss rätten att korrigera eventuella felaktigheter i efterhand. Vi reserverar oss för prisändringar, slutförsäljning, felaktiga lager och tekniska problem och förbehåller oss rätten att korrigera eller annullera beställningar som påverkats av sådana fel.

Force Majeure

I händelse av omständigheter som står utanför Hälsokostens skäliga kontroll, till exempel vid händelse av ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärder, strejk, blockad, sabotage, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller liknande ska Hälsokostens förpliktelse att fullgöra köpeavtalet skjutas upp så länge omständigheten råder. Om sådan försening överstiger två månader har såväl du som Hälsokosten rätt att häva avtalet med omedelbar verkan utan någon skyldighet att betala skadestånd. 

Cookies

Halsokosten.se innehåller cookies. Cookies är små textfiler med information som lagras på din dator. Vi använder bland annat cookies för att hantera din inloggning (om du är inloggad), varukorg, köpprocessen samt för att förbättra användarupplevelsen, spåra och mäta användningen och för att visa relevanta erbjudanden på olika marknadsplatser.

Om du inte accepterar användning av cookies kan du ställa in din webbläsare så att den automatiskt nekar cookies eller så att den informerar dig om en webbsida använder cookies. Om du stänger av cookies kommer du inte att kunna handla, eftersom kundkorgen och inloggningen kräver cookies för att fungera. Du kan däremot titta runt i butiken utan att ha cookies aktiverat.