• Snart lanseras vår e-handel

Inspiration

  • Yoga nidra – hitta lugnet och sov gott

    Upplever du stress, har svårt att sova eller vill förbättra din koncentrationsförmåga? Testa yoga nidra, en effektiv meditationsteknik för djup avslappning och återhämtning. Kroppen sover medan sinnet är vaket.

  • Vinn över sötsuget – 10 tips för att lyckas

    Att äta mindre socker eller till och med att bli kvitt ett sockerberoende är ett vanligt löfte – vissa ger det varje år, andra efter varje helg. Kunskap och rätt förberedelser hjälper dig att lyckas när du väl har bestämt dig. Här är 10 tips för att lyckas.

  • Järnbrist – 9 vanliga tecken

    Brist på järn drabbar framförallt unga kvinnor, gravida, veganer, vegetarianer och hårt tränande personer. Några vanliga tecken på järnbrist är trötthet, orkeslöshet, yrsel och andfåddhet. Här får du veta mer om järnbrist och hur du kan tillgodose till behov.

  • 6 enkla rutiner för en hälsosam livsstil

    Ibland behöver det inte vara så svårt – eller ens jobbigt. Det är de små sakerna vi väljer att göra varje dag som lägger grunden för ett liv med hälsa. Med de här 6 enkla rutinerna får du en bra start i jakten på en hälsosam livsstil.

  • Studier visar: Lägre vikt och effektivare träning med ashwagandha

    Ashwagandha är framförallt känt för att vara en effektiv hjälp vid trötthet, oro, sömnbesvär och emotionell obalans – problem som orsakas av eller förvärras av stress. Men ashwagandha kan mycket mer än så.

  • Vitaminer och mineraler för immunsystems funktion

    Kroppens immunförsvar, även kallat immunsystem, är både avancerat och kompetent. Det skyddar oss mot bakterier, virus och andra främmande ämnen. För att immunsystemet ska fungera normalt behöver det få rätt förutsättningar. En hälsosam kost, motion och sömn är grundförutsättningar.

  • I tarmen sitter 70 till 80 procent av immunförsvaret

    Vill du må bra och hålla dig frisk – satsa på en välmående tarm. 70 till 80 procent av ditt immunförsvar sitter nämligen i tarmen. Här får du veta mer.

  • Fler äter växtbaserat – med risk för selenbrist

    Allt fler svenskar äter mer växtbaserat. Klimat, hälsa och etik är de vanligaste anledningarna till att man äter mindre – eller helt utesluter – kött. Ny brittisk studie visar att vegetarianer och veganer risker att få i sig för lite selen.

  • Oxytocin – stärker dina relationer och minskar stress

    Oxytocin är ”kärlekshormonet” som ger dig starkare relationer, men studier visar att det gör så mycket mer än så. Det balanserar kroppens stressystem och frisättning av oxytocin minskar stresshormonet kortisol och bidrar till avslappning och en känsla av välbehag. Beröring är essentiellt – här är tips på hur du höjer frisättningen.

  • Ny studie visar: Mer selen i blodet är bra för dig

    En ny vetenskaplig genomgång av 13 vetenskapliga studier konstaterar att personer med höga halter selen i blodet har specifika hälsofördelar. Specifika enzymer i din kropp är beroende av mineralet. Här får du veta mer om vilka kroppsfunktioner selen behövs för.

  • D-vitamin minskar akuta luftvägsinfektioner med 40 procent

    På vintern när solen står som lägst sjunker våra D-vitaminnivåer. Det är också då som luftvägsinfektioner och influensa sprider sig som bäst. Hos äldre som sällan kommer ut i solen kan dock D-vitaminnivån vara låg året runt.

  • Spirulina – naturens kraftfulla näringsbomb

    Den gör din smoothie grönare än grön och innehåller mer protein än nötkött. Det naturliga innehållet av järn och B12 gör det dessutom till ett bra näringstillskott för veganer och vegetarianer. Vi pratar om spirulina såklart – här får du veta mer om den fantastiska algen.

  • Hudterapeuten: Så tar du hand om huden i vinter

    Den kalla och torra vinterluften gör att vi behöver ta lite extra väl hand om huden under vintern. Det gör vi bäst inifrån och utifrån. Här berättar hudterapeuten Viktoria Annas från Hälsokosten i Uppsala hur.

  • Gör din egen massageolja – recept för torr hud

    En torr hud kräver sin olja. Den här oljeblandningen för torr hud kan användas både som kroppsolja och massageolja. Addera några droppar av valfri eterisk olja för härlig doft och stimulering av sinnena.

  • Grön smoothie med spirulina och passionsfrukt

    En snabb och näringsrik frukost, ett perfekt mellanmål eller en näringsboost när du vill ge kroppen lite kärlek. Den här smoothien har en frisk och fräsch smak av mango, passionsfrukt och citron – och tack vare innehållet av spirulina, vetegräs och spenat är den grönare än grön.

  • Guldmjölk - värmande dryck med gurkmeja

    Guldmjölk, golden milk eller gurkmejalatte är en smakrik och värmande dryck gjorde med den hälsosamma kryddan gurkmeja. Enkel att göra och fantastiskt god, smaksätt med kanel, kardemumma och ingefära för lite sting.

  • Snart blir vi ännu bättre för våra kunder

    Ett tufft, lärorikt och betydelsefullt år. Så beskriver Fredrik Gustafsson, försäljningschef på Hälsokosten 2020. Under året har han tillsammans med familjen lanserat Hälsokosten, en hälsokostkedja med 11 butiker runt om i landet – och snart lanseras en e-handel som ett komplement till de fysiska butikerna.

Powered by Jetshop