• Fri frakt vid 299 kr
  • Leverans 1-3 dagar
  • Fri retur i butik
Holistics resa mot en hållbar framtid
Nyheter

Holistics resa mot en hållbar framtid

I snart 20 år har Holistic förmedlat kunskap och utvecklat kosttillskott av kompromisslös kvalité för att hjälpa människor att optimera sin hälsa. Företaget är på en ständig utvecklingsresa med målet att hela tiden förbättras i syfte att bidra till visionen om en bättre värld. Med ny design och förbättrade förpackningar tar Holistic ännu ett steg för att skapa en mer hållbar värld, med kärlek till både människa, natur och planet.

Vår hälsa och inre miljö är sammanlänkad med jorden vi lever på, därför samarbetar man på Holistic med producenter som delar företagets värderingar och vision. Det nya utseendet är mycket mer än bara yta, under ytan ligger ett gediget hållbarhetsarbete.

- Vårt uppdaterade utseende är mycket mer än en ny design och det sträcker sig över hela produktcykeln, säger Anna Fransson som är marknadschef på Holistic.
Anna Fransson, marknadscgef på Holistic

Hållbarhet genom hela produktcykeln

I hållbarhetsarbetet bakom Holistics nya design har man sett över både val av råvara och återvinning. Ett av målen har varit att fasa ut fossil råvara helt.

- Våra nya burkar är av 96 procent fossilfri plast och våra nya flaskor av 50 procent återvunnen PET. Vi har även sett över våra etikettmaterial där majoriteten av våra etiketter kommer bestå av Forest Film™, som är en restprodukt från skogsindustrin, berättar Anna Fransson.

Där det varit möjligt, med bibehållen eller bättre kvalitet på produkterna har man också minskat på kapselstorlekar och optimerat förpackningsstorlekar. Detta för att optimera transporten av produkten ur ett hållbarhetsperspektiv. Man har även tagit bort doseringsskopor i plast som tidigare funnits i vissa produkter.  

Produktutveckling i framkant

Att utvecklas är en naturlig del av livet och en självklarhet för Holistic. Bertil Wosk som är Holistics grundare har alltid verkat för att ständigt utveckla och förbättra företagets produkter för optimalt upptag och effekt – alltid utifrån den senaste forskningen.

- Jag vet inget annat företag som gör så många produktförbättringar, men syftet är gott och väldigt viktigt. Nu är det dags att också utveckla vår design och våra förpackningar. För vår fantastiska natur och en hållbar framtid. Men också för att bli ännu lite snyggare och för att vår design och kommunikation ska bli mer enhetlig och tydligare spegla vårt erbjudande och vår insida, säger Anna Fransson. 

Logotyp för balans

I den nya designen har man valt att behålla logotypen som är skapad av konstnären Brit-Mari Bilström. Den symboliserar balans – och hälsa handlar om att ha balans på alla plan. Logotypen i sin helhet symboliserar det maskulina och det feminina, det stabila och det rörliga – flexibilitet och ständig förändring i en strävan mot livets högsta mål; kärlek, visdom och enhet.

- Vi ville inte göra några stora förändringar med logotypen, den är unik med mycket energi och symbolik. Vi har gjort vissa anpassningar för att den ska fungera bättre digitalt och även i både små och stora format. För att tydliggöra vår koppling till naturen så uppdaterade vi också de blå tonerna med inspiration från himmel och hav, berättar Anna Fransson.

Den nya designen är lanserad – och ny förpackningar rullar ut till butikerna löpande under året.

Hållbara fakta:

  • Holistics nya burkar består av 96 procent biobaserad plast, gjord av sockerrör från ansvarsfulla plantager i Brasiliens sydcentrala och nordöstra delar, över 200 mil från Amazonas regnskog. Att vi inte kan säga 100 procent biobaserad beror på att det bland annat behövs en liten mängd färgpigment i tillverkningsprocessen.
    Tidigare användes traditionell oljebaserad plast.
  • Burkarnas lock består än så länge av traditionell plast, då det helt enkelt inte finns någon biobaserad plast som har tillräckligt bra hållfasthet för att fungera som lock. De goda nyheterna är att utvecklingen hela tiden går framåt.
  • Holistics bruna flaskor består nu av 50 återvunnen PET. I dagsläget är det den högsta procenten som finns att tillgå med bibehållen kvalitet och nödvändiga förpackningsegenskaper.
    Tidigare användes vanlig PET.
  • Etiketterna på Holistics nya förpackningar är gjorda av materialet Forest Film™ som är ett 100 procent återvunnet träbaserat material som tagits fram genom en restprodukt från skogsindustrin. I den mån det är möjligt har målet varit att använda samma material i etikett och förpackning för att man ska kunna återvinna de tillsammans och låta de cirkulera vidare i någon annans värdekedja.
  • Holistics ytterkartonger är FSC-certifierade, där FSC står för den oberoende internationella medlemsorganisationen Forest Stewardship Council. Märkningen försäkrar att förpackningarna kommer från trä från ansvarsfullt skogsbruk med hänsyn till människor och miljö.

D3-vitamin 2000IE 180k
D3-vitamin 2000IE 180k

Holistic

245 kr
D3-vitamin 2000IE 90k
Kompispris för medlemmar
D3-vitamin 2000IE 90k

Holistic

109 kr
145 kr
Magnesium 120mg 90k
Kompispris för medlemmar
Magnesium 120mg 90k

Holistic

139 kr
165 kr
Zink 25mg 90k
Zink 25mg 90k

Holistic

149 kr

Liknande artiklar

  • Dr Mercola – mannen bakom världens största hälsoplattform

    Joseph Mercola är sonen till Air Force-veteranen som är utbildad osteopatisk läkare, bästsäljande författare och grundare av den största naturliga hälsosajten i världen som han startade 1997. Nu har vi på Hälsokosten utökat vårt sortiment med Dr. Mercolas produkter.

  • Minami Nutrition – omega-3 tillskott i världsklass

    Minami Nutrition omega-3-resa börjar i Stilla havets kalla, rena vatten. Härifrån hämtar de små, hållbart fiskade fiskarter som de använder för att tillverka sina världsledande & högkoncentrerade tillskott med omega-3 i en produktionsprocess för att lämna minsta möjliga avtryck på miljön. Häng med så får du veta mer!

  • +31 procent: E-handeln har gjort våra fysiska butiker till Sveriges bästa

    I början av pandemin och mitt under den redan pågående ”butiksdöden” stakades en ny väg ut. Med ambitionen att göra det man var bäst på med hela Sverige som arena blev nio butiker Hälsokosten och halsokosten.se föddes. Genom att kombinera fysisk butik och e-handel har satsningen burit frukt – första halvåret 2022 har Hälsokosten ökat totala försäljningen med hela 31 procent.

  • Hälsokosten 2 år: TACK för att vi får sprida hälsa!

    Med ambitionen att hjälpa hela Sverige till en bättre hälsa blev tio butiker Hälsokosten och halsokosten.se föddes. Det bästa sortimentet och den bästa rådgivningen, genom att kombinera fysisk butik och e-handel blev det möjligt. Idag drivs e-handeln från en av de fysiska butikerna i Västerås.

  • Närokällan – rena och potenta näringstillskott

    Närokällan är ett varumärke med rena och naturliga kosttillskott av högsta kvalitet. Produkterna innehåller höga halter av verksamma ämnen utan onödiga tillsatser eller kemikalier. Efter en rad förkylningar kände Fredrik Gustafsson, sortimentsansvarig på Hälsokosten, att Mega Multi Advanced var precis vad han behövde.

  • agaDA – ett resultat av 20 års forskning

    Kroppens eget, normalt verkande immunsystem är utan tvekan vårt bästa försvar – både före, under och efter en infektion – och det fungerar lika bra oavsett om det handlar om virus eller bakterier. Utmaningen är att vårt immunsystem lätt kommer ur balans och försvagas. Kliniska studier och lång erfarenhet visar att agaDA hjälper kroppen att bibehålla sitt starka, normala immunsystem. Och bättre kan det inte bli.

  • Pharma Nord – alltid med vetenskap i grunden

    Pharma Nord är en av Europas största tillverkare av produkter med essentiella näringsämnen. Företaget utvecklar och tillverkar vetenskapligt välgrundade kosttillskott och läkemedel baserade på optimal biotillgänglighet, säkerhet och dokumentation.

  • Care of Gerd – en hyllning till naturen och människan

    På Hälsokosten är vi glada att få presentera ett nytt varumärke som precis som oss delar kärleken till människan och vår omvärld. Det norrländska familjeföretaget Care of Gerd skapar fantastiska hud- och hårvårdsprodukter med naturen som grund. Säg hej till Care of Gerd.

  • Thorne - nytt varumärke hos Hälsokosten

    Att utveckla sortimentet för att hjälpa fler människor till ett friskare liv och en mer hållbar värld står alltid högt upp på vår agenda. Därför lanserar vi nu det amerikanska varumärket Thorne som levererar ett brett sortiment med rena och effektiva näringstillskott utan tillsatser. Tack vare den höga kvaliteten och säkerheten väljer flera NHL-spelare och idrottsstjärnor Thorne.

  • Garden of Life – världsledande på ekologiska kosttillskott

    Garden of Life är besatta av ingredienserna de använder i sina produkter. Det kan låta konstigt, men det är ett faktum. Oavsett om de tar fram en vitamin, probiotika eller proteinpulver så börjar Garden of Life alltid sin formulering med riktiga livsmedel – Whole Food. Och medan de är besatta av vad som ingår i sina produkter, är de ännu mer engagerade vad de lämnar ute ur sina produkter.

  • Holistics resa mot en hållbar framtid

    I snart 20 år har Holistic förmedlat kunskap och utvecklat kosttillskott av kompromisslös kvalité för att hjälpa människor att optimera sin hälsa. Företaget är på en ständig utvecklingsresa med målet att hela tiden förbättras i syfte att bidra till visionen om en bättre värld. Med ny design och förbättrade förpackningar tar Holistic ännu ett steg för att skapa en mer hållbar värld, med kärlek till både människa, natur och planet.

  • NiDRA - när sömnen är ditt stora problem

    Inom ayurveda, världens äldsta läkekonst används en kombination av saffran och ashwagandha för att återställa sömnen. Baserat på den kunskapen utvecklades niDRA, en kombination av KSM66® och Affron® som är världens mest väldokumenterade saffran. Effekten på sömn märks som regel första veckan.

  • Snart blir vi ännu bättre för våra kunder

    Ett tufft, lärorikt och betydelsefullt år. Så beskriver Fredrik Gustafsson, försäljningschef på Hälsokosten 2020. Under året har han tillsammans med familjen lanserat Hälsokosten, en hälsokostkedja med 11 butiker runt om i landet – och snart lanseras en e-handel som ett komplement till de fysiska butikerna.

  • Solgar - världens äldsta och största tillverkare av kosttillskott

    Solgar är ett av världens äldsta & största tillverkare av kosttillskott. Varje ingrediens kontrolleras i flera steg från råvara till färdig produkt i deras egna laboratorium och produktionsanläggningar. Här får du veta mer om Solgar och varför deras produkter finns i Hälsokostens sortiment.

Hej, vi använder cookies för att denna sajt skall fungera bättre för dig.

Läs mer >