I snart 20 år har Holistic förmedlat kunskap och utvecklat kosttillskott av kompromisslös kvalité för att hjälpa människor att optimera sin hälsa. Företaget är på en ständig utvecklingsresa med målet att hela tiden förbättras i syfte att bidra till visionen om en bättre värld. Med ny design och förbättrade förpackningar tar Holistic ännu ett steg för att skapa en mer hållbar värld, med kärlek till både människa, natur och planet.
Vår hälsa och inre miljö är sammanlänkad med jorden vi lever på, därför samarbetar man på Holistic med producenter som delar företagets värderingar och vision. Det nya utseendet är mycket mer än bara yta, under ytan ligger ett gediget hållbarhetsarbete.
- Vårt uppdaterade utseende är mycket mer än en ny design och det sträcker sig över hela produktcykeln, säger Anna Fransson som är marknadschef på Holistic.
Hållbarhet genom hela produktcykeln
I hållbarhetsarbetet bakom Holistics nya design har man sett över både val av råvara och återvinning. Ett av målen har varit att fasa ut fossil råvara helt.
- Våra nya burkar är av 96 procent fossilfri plast och våra nya flaskor av 50 procent återvunnen PET. Vi har även sett över våra etikettmaterial där majoriteten av våra etiketter kommer bestå av Forest Film™, som är en restprodukt från skogsindustrin, berättar Anna Fransson.
Där det varit möjligt, med bibehållen eller bättre kvalitet på produkterna har man också minskat på kapselstorlekar och optimerat förpackningsstorlekar. Detta för att optimera transporten av produkten ur ett hållbarhetsperspektiv. Man har även tagit bort doseringsskopor i plast som tidigare funnits i vissa produkter.
Produktutveckling i framkant
Att utvecklas är en naturlig del av livet och en självklarhet för Holistic. Bertil Wosk som är Holistics grundare har alltid verkat för att ständigt utveckla och förbättra företagets produkter för optimalt upptag och effekt – alltid utifrån den senaste forskningen.
- Jag vet inget annat företag som gör så många produktförbättringar, men syftet är gott och väldigt viktigt. Nu är det dags att också utveckla vår design och våra förpackningar. För vår fantastiska natur och en hållbar framtid. Men också för att bli ännu lite snyggare och för att vår design och kommunikation ska bli mer enhetlig och tydligare spegla vårt erbjudande och vår insida, säger Anna Fransson.
Logotyp för balans
I den nya designen har man valt att behålla logotypen som är skapad av konstnären Brit-Mari Bilström. Den symboliserar balans – och hälsa handlar om att ha balans på alla plan. Logotypen i sin helhet symboliserar det maskulina och det feminina, det stabila och det rörliga – flexibilitet och ständig förändring i en strävan mot livets högsta mål; kärlek, visdom och enhet.
- Vi ville inte göra några stora förändringar med logotypen, den är unik med mycket energi och symbolik. Vi har gjort vissa anpassningar för att den ska fungera bättre digitalt och även i både små och stora format. För att tydliggöra vår koppling till naturen så uppdaterade vi också de blå tonerna med inspiration från himmel och hav, berättar Anna Fransson.
Den nya designen är lanserad – och ny förpackningar rullar ut till butikerna löpande under året.
Hållbara fakta:
- Holistics nya burkar består av 96 procent biobaserad plast, gjord av sockerrör från ansvarsfulla plantager i Brasiliens sydcentrala och nordöstra delar, över 200 mil från Amazonas regnskog. Att vi inte kan säga 100 procent biobaserad beror på att det bland annat behövs en liten mängd färgpigment i tillverkningsprocessen.
Tidigare användes traditionell oljebaserad plast.
- Burkarnas lock består än så länge av traditionell plast, då det helt enkelt inte finns någon biobaserad plast som har tillräckligt bra hållfasthet för att fungera som lock. De goda nyheterna är att utvecklingen hela tiden går framåt.
- Holistics bruna flaskor består nu av 50 återvunnen PET. I dagsläget är det den högsta procenten som finns att tillgå med bibehållen kvalitet och nödvändiga förpackningsegenskaper.
Tidigare användes vanlig PET.
- Etiketterna på Holistics nya förpackningar är gjorda av materialet Forest Film™ som är ett 100 procent återvunnet träbaserat material som tagits fram genom en restprodukt från skogsindustrin. I den mån det är möjligt har målet varit att använda samma material i etikett och förpackning för att man ska kunna återvinna de tillsammans och låta de cirkulera vidare i någon annans värdekedja.
- Holistics ytterkartonger är FSC-certifierade, där FSC står för den oberoende internationella medlemsorganisationen Forest Stewardship Council. Märkningen försäkrar att förpackningarna kommer från trä från ansvarsfullt skogsbruk med hänsyn till människor och miljö.