I början av pandemin och mitt under den redan pågående ”butiksdöden” stakades en ny väg ut. Med ambitionen att göra det man var bäst på med hela Sverige som arena blev nio butiker Hälsokosten och halsokosten.se föddes. Genom att kombinera fysisk butik och e-handel har satsningen burit frukt – första halvåret 2022 har Hälsokosten ökat totala försäljningen med hela 31 procent.
Hälsokosten är ett familjeföretag där syskonen Johanna och Fredrik driver företaget tillsammans med pappa Lars som startade verksamheten för över 40 år sedan. Hälsokost och butikshandel är en del av familjens DNA. När pandemin startade hade man dock flera år med svag eller till och med negativ utveckling i ryggen, konkurrensen från e-handeln har varit tuff.
E-handeln drivs i fysisk butik
Sveriges bästa sortiment och den bästa rådgivningen var målsättningen – samt att tillgängliggöra de fysiska butikernas breda sortiment med kosttillskott och naturliga skönhetsprodukter för hela den svenska befolkningen. Att kombinera fysisk butikshandel med e-handel blev lösningen.
- Vi investerade i kassasystem (Sitoo), e-handelsplattform (Jetshop) och lojalitetsprogram (Voyado) med bra integrationer som möjliggjorde omni-shopping och idag driver vi e-handeln från en av våra butiker i Västerås, berättar Johanna Gustafsson.
Med Sverige som marknad vågade man även utveckla butikernas sortiment. På Hälsokosten har man fokuserat på att ta in flera nya expertvarumärken, till exempel amerikanska Thorne, Solgar, Alpha Plus, MegaFood, Garden of Life, Aurora, Swanson, Nature Provides och Närokällan. Maria Åkerberg, Care of Gerd, Q for Skin, Jason Skincare och Crearome är fem av de nya varumärken som har lanserats på skönhetshyllorna. Samtidigt lanserades ett nytt butikskoncept som idag finns i nästan alla butiker. Och alla satsningarna har burit frukt.
31 procent tillväxt – största tillväxten i företagets historia
Under första halvåret 2022 levererade Hälsokosten den största tillväxten i företagets historia. Kombinationen av attraktiva butiker och stark e-handel med utvecklat expertsortimentet ger resultat. Försäljningen ökade med 31 procent jämfört med 2021. Fredrik Gustafsson som är försäljningsansvarig på Hälsokosten kommenterar ökningen så här;
- Det känns otroligt bra, vi har en känsla av att vi står starkare än någonsin på marknaden. Extra glädjande är också att vi ser att kunderna hittar tillbaka till våra fysiska butiker och att de dessutom väljer att handla fler produkter än tidigare. Det har varit tufft att driva fysiska butiker under pandemin, men nu vänder det.
Spännande framtid – fokus på tillväxt och lönsamhet
På Hälsokosten ser man ljust på framtiden, målsättningen är att växa så pass mycket att fler butiker ska jobba med e-handeln samtidigt som de fortsätter att hjälpa kunder till en bättre hälsa i butikerna.
- Vi har flera spännande projekt på gång för att öka omsättningen och förbättra lönsamheten ytterligare. Vi ser ljust på framtiden, säger Fredrik.