• Fri frakt vid 299 kr
  • Leverans 1-3 dagar
  • Fri retur i butik
+31 procent: E-handeln har gjort våra fysiska butiker till Sveriges bästa
Nyheter

+31 procent: E-handeln har gjort våra fysiska butiker till Sveriges bästa

I början av pandemin och mitt under den redan pågående ”butiksdöden” stakades en ny väg ut. Med ambitionen att göra det man var bäst på med hela Sverige som arena blev nio butiker Hälsokosten och halsokosten.se föddes. Genom att kombinera fysisk butik och e-handel har satsningen burit frukt – första halvåret 2022 har Hälsokosten ökat totala försäljningen med hela 31 procent.

Hälsokosten är ett familjeföretag där syskonen Johanna och Fredrik driver företaget tillsammans med pappa Lars som startade verksamheten för över 40 år sedan. Hälsokost och butikshandel är en del av familjens DNA. När pandemin startade hade man dock flera år med svag eller till och med negativ utveckling i ryggen, konkurrensen från e-handeln har varit tuff.

E-handeln drivs i fysisk butik

Sveriges bästa sortiment och den bästa rådgivningen var målsättningen – samt att tillgängliggöra de fysiska butikernas breda sortiment med kosttillskott och naturliga skönhetsprodukter för hela den svenska befolkningen. Att kombinera fysisk butikshandel med e-handel blev lösningen.

-  Vi investerade i kassasystem (Sitoo), e-handelsplattform (Jetshop) och lojalitetsprogram (Voyado) med bra integrationer som möjliggjorde omni-shopping och idag driver vi e-handeln från en av våra butiker i Västerås, berättar Johanna Gustafsson.  

Med Sverige som marknad vågade man även utveckla butikernas sortiment. På Hälsokosten har man fokuserat på att ta in flera nya expertvarumärken, till exempel amerikanska Thorne, Solgar, Alpha Plus, MegaFood, Garden of Life, Aurora, Swanson, Nature Provides och Närokällan. Maria Åkerberg, Care of Gerd, Q for Skin, Jason Skincare och Crearome är fem av de nya varumärken som har lanserats på skönhetshyllorna. Samtidigt lanserades ett nytt butikskoncept som idag finns i nästan alla butiker. Och alla satsningarna har burit frukt. 

31 procent tillväxt – största tillväxten i företagets historia

Under första halvåret 2022 levererade Hälsokosten den största tillväxten i företagets historia. Kombinationen av attraktiva butiker och stark e-handel med utvecklat expertsortimentet ger resultat. Försäljningen ökade med 31 procent jämfört med 2021. Fredrik Gustafsson som är försäljningsansvarig på Hälsokosten kommenterar ökningen så här;

-  Det känns otroligt bra, vi har en känsla av att vi står starkare än någonsin på marknaden. Extra glädjande är också att vi ser att kunderna hittar tillbaka till våra fysiska butiker och att de dessutom väljer att handla fler produkter än tidigare. Det har varit tufft att driva fysiska butiker under pandemin, men nu vänder det.   

Spännande framtid – fokus på tillväxt och lönsamhet

På Hälsokosten ser man ljust på framtiden, målsättningen är att växa så pass mycket att fler butiker ska jobba med e-handeln samtidigt som de fortsätter att hjälpa kunder till en bättre hälsa i butikerna.

-  Vi har flera spännande projekt på gång för att öka omsättningen och förbättra lönsamheten ytterligare. Vi ser ljust på framtiden, säger Fredrik.

Liknande artiklar

  • Dr Mercola – mannen bakom världens största hälsoplattform

    Joseph Mercola är sonen till Air Force-veteranen som är utbildad osteopatisk läkare, bästsäljande författare och grundare av den största naturliga hälsosajten i världen som han startade 1997. Nu har vi på Hälsokosten utökat vårt sortiment med Dr. Mercolas produkter.

  • Minami Nutrition – omega-3 tillskott i världsklass

    Minami Nutrition omega-3-resa börjar i Stilla havets kalla, rena vatten. Härifrån hämtar de små, hållbart fiskade fiskarter som de använder för att tillverka sina världsledande & högkoncentrerade tillskott med omega-3 i en produktionsprocess för att lämna minsta möjliga avtryck på miljön. Häng med så får du veta mer!

  • +31 procent: E-handeln har gjort våra fysiska butiker till Sveriges bästa

    I början av pandemin och mitt under den redan pågående ”butiksdöden” stakades en ny väg ut. Med ambitionen att göra det man var bäst på med hela Sverige som arena blev nio butiker Hälsokosten och halsokosten.se föddes. Genom att kombinera fysisk butik och e-handel har satsningen burit frukt – första halvåret 2022 har Hälsokosten ökat totala försäljningen med hela 31 procent.

  • Hälsokosten 2 år: TACK för att vi får sprida hälsa!

    Med ambitionen att hjälpa hela Sverige till en bättre hälsa blev tio butiker Hälsokosten och halsokosten.se föddes. Det bästa sortimentet och den bästa rådgivningen, genom att kombinera fysisk butik och e-handel blev det möjligt. Idag drivs e-handeln från en av de fysiska butikerna i Västerås.

  • Närokällan – rena och potenta näringstillskott

    Närokällan är ett varumärke med rena och naturliga kosttillskott av högsta kvalitet. Produkterna innehåller höga halter av verksamma ämnen utan onödiga tillsatser eller kemikalier. Efter en rad förkylningar kände Fredrik Gustafsson, sortimentsansvarig på Hälsokosten, att Mega Multi Advanced var precis vad han behövde.

  • agaDA – ett resultat av 20 års forskning

    Kroppens eget, normalt verkande immunsystem är utan tvekan vårt bästa försvar – både före, under och efter en infektion – och det fungerar lika bra oavsett om det handlar om virus eller bakterier. Utmaningen är att vårt immunsystem lätt kommer ur balans och försvagas. Kliniska studier och lång erfarenhet visar att agaDA hjälper kroppen att bibehålla sitt starka, normala immunsystem. Och bättre kan det inte bli.

  • Pharma Nord – alltid med vetenskap i grunden

    Pharma Nord är en av Europas största tillverkare av produkter med essentiella näringsämnen. Företaget utvecklar och tillverkar vetenskapligt välgrundade kosttillskott och läkemedel baserade på optimal biotillgänglighet, säkerhet och dokumentation.

  • Care of Gerd – en hyllning till naturen och människan

    På Hälsokosten är vi glada att få presentera ett nytt varumärke som precis som oss delar kärleken till människan och vår omvärld. Det norrländska familjeföretaget Care of Gerd skapar fantastiska hud- och hårvårdsprodukter med naturen som grund. Säg hej till Care of Gerd.

  • Thorne - nytt varumärke hos Hälsokosten

    Att utveckla sortimentet för att hjälpa fler människor till ett friskare liv och en mer hållbar värld står alltid högt upp på vår agenda. Därför lanserar vi nu det amerikanska varumärket Thorne som levererar ett brett sortiment med rena och effektiva näringstillskott utan tillsatser. Tack vare den höga kvaliteten och säkerheten väljer flera NHL-spelare och idrottsstjärnor Thorne.

  • Garden of Life – världsledande på ekologiska kosttillskott

    Garden of Life är besatta av ingredienserna de använder i sina produkter. Det kan låta konstigt, men det är ett faktum. Oavsett om de tar fram en vitamin, probiotika eller proteinpulver så börjar Garden of Life alltid sin formulering med riktiga livsmedel – Whole Food. Och medan de är besatta av vad som ingår i sina produkter, är de ännu mer engagerade vad de lämnar ute ur sina produkter.

  • Holistics resa mot en hållbar framtid

    I snart 20 år har Holistic förmedlat kunskap och utvecklat kosttillskott av kompromisslös kvalité för att hjälpa människor att optimera sin hälsa. Företaget är på en ständig utvecklingsresa med målet att hela tiden förbättras i syfte att bidra till visionen om en bättre värld. Med ny design och förbättrade förpackningar tar Holistic ännu ett steg för att skapa en mer hållbar värld, med kärlek till både människa, natur och planet.

  • NiDRA - när sömnen är ditt stora problem

    Inom ayurveda, världens äldsta läkekonst används en kombination av saffran och ashwagandha för att återställa sömnen. Baserat på den kunskapen utvecklades niDRA, en kombination av KSM66® och Affron® som är världens mest väldokumenterade saffran. Effekten på sömn märks som regel första veckan.

  • Snart blir vi ännu bättre för våra kunder

    Ett tufft, lärorikt och betydelsefullt år. Så beskriver Fredrik Gustafsson, försäljningschef på Hälsokosten 2020. Under året har han tillsammans med familjen lanserat Hälsokosten, en hälsokostkedja med 11 butiker runt om i landet – och snart lanseras en e-handel som ett komplement till de fysiska butikerna.

  • Solgar - världens äldsta och största tillverkare av kosttillskott

    Solgar är ett av världens äldsta & största tillverkare av kosttillskott. Varje ingrediens kontrolleras i flera steg från råvara till färdig produkt i deras egna laboratorium och produktionsanläggningar. Här får du veta mer om Solgar och varför deras produkter finns i Hälsokostens sortiment.

Hej, vi använder cookies för att denna sajt skall fungera bättre för dig.

Läs mer >