Med ambitionen att hjälpa hela Sverige till en bättre hälsa blev tio butiker Hälsokosten och halsokosten.se föddes. Det bästa sortimentet och den bästa rådgivningen, genom att kombinera fysisk butik och e-handel blev det möjligt. Idag drivs e-handeln från en av de fysiska butikerna i Västerås.
Det har gått två år sedan familjeföretaget som drivit hälsokostbutiker i över 40 år blev Hälsokosten, tio butiker och en e-handel. Det var i början av pandemin och man hade flera år med svag eller till och med negativ utveckling i ryggen, konkurrensen från e-handeln hade varit tuff. Annette Göransson är butikschef på Hälsokosten, hon driver idag tillsammans med sina kollegor två butiker i Västerås och Hälsokostens e-handel.
- Trots att kosttillskott som stöttar immunsystemets funktioner var bland det hetaste just då så tappade vi kunder. När vi lanserade e-handeln i en av våra butiker i Västerås fick vi ny energi, säger Annette.
Sveriges bästa hälsokostbutik
Med ny energi och Sverige som marknad vågade man även utveckla butikernas sortiment. Man har fokuserat på att ta in flera nya expertvarumärken, till exempel amerikanska Thorne, Solgar, Alpha Plus, MegaFood, Garden of Life, Aurora, Swanson och Närokällan. Maria Åkerberg, Care of Gerd och Crearome är tre av de nya varumärken som har lanserats på skönhetshyllorna.
- E-handeln har gjort våra fysiska butiker till Sveriges bästa hälsokostbutiker, utan den hade vi inte kunnat lansera så mycket nyheter. Det känns fantastiskt att vi har ett så brett sortiment i både fysisk butik och online, säger Annette.
E-handelsköp plockas i butiken
Det är med ren glädje som Annette och hennes kollegor tar emot orders från kunder i hela Sverige samtidigt som man möter kunder i butiken varje dag.
- Det är så kul att vi har fått så många nya kunder, när vi får en order från e-handeln plingar det till i vår kassa och vi plockar oftast kundens order direkt i butiken. Därför är det många som upplever att de får paketet väldigt snabbt, förklarar Annette.
Butiken har mer än dubblerat antalet kunder vilket har medfört att man har anställt mer personal.
- Vi är så tacksamma att vi kan fortsätta att utveckla våra butiker, att vi skapar fler arbetstillfällen och inte minst att vi får möjligheten att hjälpa våra kunder att må bättre, avslutar Annette.